سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مثبت باش

معرفی انواع روانشناسی

روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار است، این رشته پر طرفدار یک رشته‌ی علمی گسترده و متنوع است که تا کنون حدود 50 نوع از این علم در انجمن روانشناسی امریکا به ثبت رسیده است. در این مطلب قصد داریم به تعریف چند نوع مهم و مطرح این علم گسترده بپردازیم و اطلاعاتی در مورد هر کدام در اختیار شما قرار دهیم.

ما سعی کردیم هشت نوع مهم و مطرح روانشناسی که بیشترین کاربرد را در جامعه  دارد برای شما در این مقاله ذکر کنیم . در این مطلب با تعریف روانشناسی بالینی ، روانشناسی رشد ، روانشناسی شخصیت ، روانشناسی مثبت گرا ، روانشناسی سلامت ، روانشناسی اجتماعی ، روانشناسی کودک و روانشناسی تربیتی به صورت مختصر پرداخته شده است.

روانشناسی بالینی 


روان‌شناسی بالینی مهم ترین و محبوب ترین شاخه از علم روانشناسی است . روانشناس بالینی با به کارگیری روش‌های علمی روان شناختی و با استفاده از تئوریهای معتبر ، به بررسی و ارزیابی و در نتیجه تشخیص و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری در بیماران می‌پردازد . اختلالات روانی شامل

  • افسردگی و اضطراب
  • اعتیاد به مواد مخدر
  • تعارضهای زناشویی و خانوادگی
  • اختلال در رفتارهای اجتماعی
  • مشکلات جنسی
  • اختلال در خوابیدن و خوردن

می باشد که روانشناسی بالینی با استفاده از مراحل روانشناسی سعی در کنترل و درمان این‌گونه اختلالات را دارد .

روانشناسی

انواع روانشناسی

روانشناسی شخصیت 

شخصیت مفهوم بسیار پیچیده ای است و تعاریف متعددی برای آن ارائه شده است . اما به صورت کلی شخصیت مجموعه ای از خصوصیات افراد است که شامل احساسات فرد ، رفتارهای اجتماعی ، اعتقادات ، هوش ، تلاش و کوشش ، افکار و … می باشد .

روانشناسی  شخصیت یکی از بزرگترین انواع روانشناسیها است که به بررسی و ارزیابی شخصیت افراد میپردازد و سعی بر پیدا کردن تفاوتهای فردی و اختلالات رفتاری  دارد . روانشناسی  شخصیت ، با درک درست و دقیق شخصیت افراد می کوشد تا با ابعاد شخصیت ، جنبههای ارادی بیماران ، جنبههای هیجانی ، میزان سازگاری با محیط و احساسات و رفتارات در هنگام بروز مشکلات ، آشنا شود و میکوشد به بهترین شکل شخصیت فرد را توسعه دهد و از بروز مشکلات جلوگیری کند .

 

روانشناسی رشد

از دیگر انواع روانشناسی می توان به روانشناسی رشد اشاره کرد . روانشناسی رشد به بررسی تغییرات و تحولات بدن انسان از زمانی که به صورت جنین در شکم مادر خود قرار دارد تا زمان مرگ فرد می ‌پردازد . اما تاکید این نوع روانشناسی  بیشتر بر روی دوره کودکی و نوجوانی افراد است . روانشناسی  رشد علاوه بر تغییر و تحولات بدن انسان ، تحولات رخ داده بر روی شخصیت ، رفتارهای اجتماعی فرد وهمچنین تغییرات روح و روان فرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد . ارزیابی و بررسی این تحولات با به کار گیری رشتههای زیست شناسی ، پزشکی ، جامعه شناسی ، تعلیم و تربیت و همچنین تغذیه ، صورت می گیرد . روانشناسی رشد سعی در مشخص کردن نیازهای فرد در سنین مختلف و همچنین کمک به بر طرف شدن این نیازها دارد ‌.

 

روانشناسی مثبت گرا 

با وجود دنیای پر از استرس ، نگرانی و مسئلههای فکری ؛ شاخه‌ای از روانشناسی به عنوان روانشناسی  مثبت گرا می‌ کوشد تا شادی ، خوش بینی ، سعادت و شجاعت را در افراد تقویت کند و همچنین به بهبود زندگی افراد کمک کند . روانشناسی  مثبت گرا در تلاش است تا از آسیبهای روانی و ذهنی ناشی از زندگیهای پر استرس و بی ثمر امروزه پیشگیری کند .

روانشناسی اجتماعی 

امروزه همه ی انسانها با دنیای بیرون و سایر انسان‌ها تعامل دارند . یکی از شاخه‌های علم روانشناسی با عنوان روانشناسی اجتماعی ، می‌کوشد تا انسانها بتوانند روابط صحیح و کارآمد با دیگران برقرار کنند و حضوری موثر در جامعه داشته باشند . روانشناسی  اجتماعی با مطالعه علمی مشکلات و مسائل مربوط به رفتارهای اجتماعی ، می کوشد تا به شیوه صحیح تفکر ، احساس کردن و همچنین رفتارهای اجتماعی افراد جامعه مسلط شود تا بتواند به انسانها در این حوزه کمک کند .

 

روانشناسی سلامت 

یکی دیگر از انواع روانشناسی ، روانشناسی سلامت است . این از نوع از روانشناسی عواملی که بر جسم انسان صدمه وارد می کنند را شناسایی می کند و از بروز مشکلات مرتبط با سلامتی جسم پیشگیری می‌ کند .مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی از جمله رفتارهایی هستند که باعث آسیب رسیدن به سلامت انسان می‌شود . در واقع روانشناسی  سلامت با مطالعه فرایندهای روان شناختی می ‌کوشد تا عوامل فرهنگی و رفتارهای اجتماعی که به صورت کاملاً مستقیم بر سلامت جسم انسان تاثیر دارد را بیابد و از سلامت جسمی انسان مراقبت کند .

 

روانشناسی کودک

 

روانشناسی کودک


تمامی والدین می بایستی کودک خود را به خوبی بشناسند و با نیازهای وی به خوبی آشنا باشند . برای این منظور یکی از شاخههای علم روانشناسی  با نام روانشناسی کودک ، به کمک والدین می آید . روانشناس کودک با بررسی و ارزیابی تمامی رفتارهای کودک چه خودآگاه و چه ناخودآگاه ، می کوشد تا نیازها ، احساسات و شخصیت کودک را به خوبی دریابد . همچنین روانشناسی کودک این امکان را به والدین می دهد تا استعدادها و مهارتهای کودک خود را به خوبی بشناسند و به پرورش و پیشرفت آن بپردازند .

روانشناسی کودک علت بروز رفتارهای ناهنجار و غیر طبیعی کودکان را می یابد و سعی میکند تا از پیشرفت این گونه بیماریها جلوگیری کند و در صدد بهبود آنها است.

 

روانشناسی تربیتی

تعلیم و تربیت کودکان یکی از مسائل حائز اهمیت برای والدین و معلمین است . یکی از شاخههای علم روانشناسی ، با عنوان روانشناسی تربیتی ، با تحقیق و پژوهش در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت می کوشد تا به بهترین شکل کودکان را تربیت کند و برای حضور در جامعه آماده کند . روانشناسی  تربیتی می کوشد تا کودکان در هر مرحله از زندگی خود به بهترین شکل تربیت شوند . همچنین روانشناسی تربیت می کوشد تا مهارتها و استعدادهای کودکان را بیابد و اینگونه استعدادها را ارتقا دهد .

نتیجه‌گیری

و در کلام اخر با دانستن ویژگیهای یک روانشناس خوب می توانید بهترین روانشناس را برای خود انتخاب کرده و به بهترین شکل  اختلالات روانی خود و یا مشکلات تربیتی و رفتاری کودکتان را درمان کنید.